Porady OnGeo

Formalności po zakupie domu sprawdź co musisz zrobić

Paulina Multan
2022-01-03
~6 min
Post zaktualizowany: 2023-12-20
Głosów: 13, średnia ocen: 4.7
Formalności po zakupie domu

Kupno wymarzonego, wyczekanego domu jest świetnym osiągnięciem. Jednak nie ukrywajmy – to nie jest prosta sprawa. Oprócz zebrania potrzebnych funduszy (jeśli nie całej wartości, to chociaż wkładu własnego) czy uzyskania kredytu, potrzebne jest jeszcze znalezienie odpowiedniej oferty spełniającej nasze wymagania i możliwości finansowe. Potem zostają dokumenty, formalności, wizyta u notariusza i w końcu można cieszyć się spełnieniem marzenia. Ale przecież to załatwienia zostają jeszcze formalności po zakupie domu. Jakie? Opowiadamy w tym artykule.

  • Po zakupie domu i podpisaniu aktu notarialnego, należy złożyć wniosek do sądu rejonowego o dokonanie wpisu w księdze wieczystej nieruchomości. Można to dokonać samodzielnie lub skorzystać z usługi świadczonej przez notariusza, który asystował podczas zakupu domu.
  • Za asystę notariusza należy uiścić opłatę – tak zwaną taksę notarialną.
  • Po zakupie domu należy także udać się do urzędu gminy lub miasta, by ustalić wysokość podatku od nieruchomości.
  • Do opłaty jest także podatek od czynności cywilnoprawnych lub podatek VAT – w zależności od tego, co zadeklaruje sprzedający dom. Podatek od czynności cywilnoprawnych wynosi 2% wartości transakcji, a podatek VAT zawarty będzie w cenie oferty sprzedaży.

Formalności po zakupie domu - umowa

Zacznijmy od tego, że aby mogło dojść to transakcji zakupu domu, musi zostać podpisana umowa, która ma formę aktu notarialnego. Pamiętaj! Nie ma zbycia nieruchomości bez aktu notarialnego. Umowę tę, zawiera się w towarzystwie notariusza. Wraz z podpisaniem aktu notarialnego, warto pamiętać, że należy także wprowadzić odpowiedni wpis do księgi wieczystej nieruchomości. Notariusz może nas w tym wyręczyć i złożyć odpowiedni wniosek do sądu.

Formalności po zakupie domu - podpisanie aktu notarialnego
Formalności po zakupie domu - podpisanie aktu notarialnego

Jak i notariusz to i taksa notarialna

Opłaty notarialnie – kolejna formalność po zakupie domu, o której nie można zapomnieć. Notariuszowi należy się stosowne wynagrodzenie za wykonaną pracę – w końcu to on przygotuje dla nas umowę - akt notarialny, zadba o to, abyśmy zgromadzili niezbędne dokumenty oraz może nawet wyręczyć nas w złożeniu wniosku o zmianę w księdze wieczystej. Ceny usług, które świadczą notariusze regulowane są przez rozporządzenie w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.

Ile wynosi opłata notarialna?

To zależy od tego jakie stawki stosuje dana kancelaria notarialna. Są jednak ogłoszone stawki maksymalne, których notariusze nie mogą przekroczyć. Wartości te określone są w przywołanym wyżej rozporządzeniu. Stawki maksymalne taksy notarialnej w 2021 roku wynoszą:

Wartość nieruchomości do 3000 zł – 100 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 3000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł;

Wartość nieruchomości powyżej 2 000 000 zł – 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500 zł.

Oprócz taksy notarialnej należy także uiścić następujące opłaty:

  • odpis aktu notarialnego;
  • wynagrodzenie agencji nieruchomości;
  • opłaty sądowe (za założenie księgi wieczystej, za wniosek o wpis w księdze wieczystej).
Formalności po zakupie domu - opłaty sądowe i notarialne
Formalności po zakupie domu - opłaty sądowe i notarialne

Opłaty za odpis aktu notarialnego oraz opłaty sądowe

Odpis aktu notarialnego – koszt odpisu to około 6 zł za 1 stronę. Należy pamiętać, że zazwyczaj otrzymujemy od notariusza kilka odpisów aktu notarialnego, nie tylko dla nas, ale także dla różnych instytucji, urzędów, sądu.

Opłata sądowa za założenie księgi wieczystej – jest to koszt 100 zł.

Opłata za wpis prawa własności w księdze wieczystej – koszt 200 zł.

Opłata za wpis hipoteki zwykłej - koszt 200 zł.

Opłata sądowa za wykreślenie wpisu – wynosi 100 zł. Potrzeba uiszczenia takiej opłaty może nastąpić na przykład w sytuacji, gdy chcemy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej.

Czy do taksy notarialnej doliczany jest VAT?

Zgodnie z rozporządzeniem, maksymalna wysokość taksy podlega powiększeniu o podatek od towarów i usług (obecnie wynosi 23%). Sprawdzając ceny u wybranego notariusza, warto więc dopytać czy podane stawki są cenami netto, czy brutto.

Jeżeli jesteś na etapie zakupu domu, działki czy mieszkania, przeczytaj pomocne artykuły:

Co sprawdzić przed zakupem domu? Oto najważniejsze elementy!

Co sprawdzić przed zakupem działki - oto 7 najważniejszych rzeczy

Ukryte wady działki budowlanej - jak sprawdzić?

Ubezpieczenie

Gdy podpisałeś/aś już akt notarialny zakupu domu, warto pomyśleć o jego ubezpieczeniu. Dzięki dobrze dopasowanej polisie nieruchomości, będziesz miał zapewnioną ochronę na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, które mogłyby zniszczyć Twoje mieszkanie. Oferty ubezpieczycieli są bogate, a sam wybór firm, które świadczą tego rodzaju usługi jest naprawdę rozbudowany.

W przypadku dokonywania zakupu nieruchomości z finansowaniem kredytu hipotecznego, ubezpieczenie kupowanej nieruchomości jest często warunkiem koniecznym do spełnienia. Wówczas zawartą polisę ubezpieczeniową należy przekazać do banku, na spełnienie jednego z warunków kredytowania.

Podatek od nieruchomości

Zakup domu wiąże się także z koniecznością zapłaty podatku od nieruchomości. Musisz ustalić, w jakiej miejscowości taki podatek będziesz odprowadzać. W tym celu wypełnia się dedykowany wniosek – informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Treść takiego wniosku można odnaleźć na stronie internetowej: www.podatki.gov.pl lub na stronie urzędu gminy lub miasta. Wypełniony wniosek można złożyć zarówno w urzędzie jak i elektronicznie. Na jego złożenie nabywający dom ma 14 dni od dnia podpisania aktu notarialnego.

Ile wynosi podatek od nieruchomości w 2021 roku?

Po złożeniu wniosku do urzędu, należy oczekiwać informacji zwrotnej, zawierające wysokość stawki podatku. Wiadomość ta będzie wysłana listem poleconym.

Jeżeli stawka podatku nie przekroczy 100 zł, wówczas opłatę wnosi się jednorazowo – do 15 marca każdego roku. W przypadku wyższej stawki podatku, jest ona rozłożona na 4 lata i opłaca się ją co kwartał.

Formalności po zakupie domu – Urząd Skarbowy

Kolejna rzecz, o jakiej trzeba pamiętać po zakupie domu jest odprowadzenie podatków. Jakich? Jeżeli kupujesz dom z rynku wtórnego – należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 2% wartości nieruchomości. Na szczęście zajmie się tym notariusz. To on wyliczy i zadba o uiszczenie odpowiedniej kwoty. Należy się więc przygotować na dodatkowy wypadek i przewidzieć go w swoich funduszach.

Czy można uniknąć opłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

W niektórych sytuacjach tak. Jeśli kupujesz dom od dewelopera – nie obowiązuje Cię taki podatek. Wówczas w cenie zakupu domu zawarta już jest odpowiednia stawka podatku VAT. Drugą sytuacją, w której nie ma obowiązku odprowadzania podatku od czynności cywilnoprawnych jest dokonanie zakupu od osoby będącej płatnikiem podatku VAT. Wówczas to sprzedający musi zadeklarować, czy jest on takim płatnikiem.

Umowy z dostawcami mediów

Formalności po zakupie domu - umowy z dostawcami
Formalności po zakupie domu - umowy z dostawcami

Po zakupie domu należy także zawrzeć umowy z dostawcami prądu, gazu, Internetu. W przypadku zakupu domu z rynku wtórnego, można rozważyć cesję. Jeżeli odpowiada Ci korzystanie z usług tej samej firmy, co poprzedni właściciel umowy te mogą zostać przepisane. W innym wypadku umowy te należy wypowiedzieć.

Do przepisania umowy z dostawcą energii elektrycznej należy przygotować:

  • protokół zdawczo-odbiorczy, na którym spisywany jest stan liczników.
  • akt własności,
  • dowód tożsamości.

Raport o Terenie OnGeo.pl  - sprawdź czy działka, na której stoi Twój przyszły dom nie zawiera ukrytych wad

Przygotowując się do zakupu domu, szukając odpowiedniej nieruchomości warto skorzystać z pomocy, którą oferuje portal OnGeo.pl To doskonale narzędzie, do tego, by prześwietlić każdą nieruchomość w Polsce.

Sprawdź jak to działa. Wejdź na stronę www.ongeo.pl/raporty - i zamów Raport o Terenie. Przed zakupem możesz sprawdzić, ile będzie kosztował Raport- kliknij Cennik.

Zobacz jak wygląda przykładowy Raport o Terenie. Raport o Terenie OnGeo.pl to intuicyjne narzędzie internetowe, dzięki któremu zdiagnozujesz swoją działkę.

Avatar: Paulina Multan
Paulina Multan

Redaktorka w serwisie OnGeo.pl