Porady OnGeo

Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki? Poradnik sprzedającego

Monika Byś
2023-01-09
~7 min
Głosów: 9, średnia ocen: 5
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki

Czy wiesz, że osoba, która chce kupić działkę, przegląda dziennie nawet 50 ofert sprzedaży? Jak zatem sprawić, żeby właśnie Twoje ogłoszenie przykuło jego uwagę? Rady są prostsze niż się spodziewasz, a podstawową wskazówką jest... szczerość. Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki, w ten sposób, aby przykuć uwagę potencjalnego kupującego, a także jak wzbudzić jego zaufanie.

  • Dobre ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości powinno się wyróżniać na tle setek, podobnych ofert. Dla potencjalnego kupującego najważniejsze jest bezpieczeństwo inwestycji, więc przede wszystkim kupujący musi Ci zaufać.
  • Bez podstawowych informacji o działce możesz sporo stracić, bo teraz naprawdę każda osoba, w kilka minut, może sprawdzić podstawowe dane o Twojej działce.
  • Działkę budowlaną zdiagnozujesz w OnGeo.pl bez wychodzenia z domu.

Dobre ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości powinno się wyróżniać na tle setek, podobnych ofert. Nie chodzi jednak wcale o neonowe zdjęcie główne, ani tanie chwyty marketingowe. Dla potencjalnego kupującego najważniejsze jest bezpieczeństwo inwestycji, więc przede wszystkim kupujący musi Ci zaufać.

Jak zatem w najlepszy sposób wzbudzić zaufanie kupującego? Udowodnij wartość swojej nieruchomości i podkreśl jej indywidualne cechy i korzyści wynikające z jej zakupu. Jeśli nawet działka posiada jakieś wady lub uciążliwości, wskaż je.

Pamiętaj, wiedza o możliwościach własnej działki daje Ci przewagę na rynku nieruchomości.

Bez podstawowych informacji o działce możesz sporo stracić, bo teraz naprawdę każda osoba, w kilka minut, może sprawdzić podstawowe dane o Twojej działce. Ukrywanie danych o działce po prostu się nie opłaca!

Jeśli wydaje Ci się, że profesjonalna, rzetelna i szczegółowa diagnoza działki jest pracochłonna i kosztowna, to masz rację, chyba, że skorzystasz z Raportów o terenie w OnGeo.pl.

Poznajmy się! Co to jest Raport o terenie?

Zespół specjalistów złożony z przedstawicieli wielu branż - geodezji, geologii, architektury, budownictwa, planowania przestrzennego, leśnictwa i informatyki - przestawia zaawansowany system informatyczny OnGeo.pl, dzięki któremu samodzielnie, w zaledwie 5 minut, przy minimalnym nakładzie pracy, pobierzesz unikatowy Raport o terenie wygenerowany specjalnie dla Twojej działki.

W OnGeo.pl nie musisz wybierać między dostępnymi pakietami, bo sam wybierasz za co płacisz. Do wyboru masz ponad 30 dostępnych tematów. Zastanawiasz się, ile to kosztuje? Za pełny Raport zapłacisz tyle, ile za średniej wielkości zakupy w supermarkecie.

Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki?

W Internecie znajdziesz powtarzalną check-listę popularnych błędów, jakich należy unikać wystawiając nieruchomość na sprzedaż. Nasza lista błędów w ogłoszeniach sprzedaży działek nie zawiera wskazówek redakcyjnych, a bardziej rady praktyczne. Skupimy się na tym, jakie praktyczne informacje powinny znaleźć się w dobrym ogłoszeniu oraz jak za pomocą rzetelnych danych wyróżnić ogłoszenie na tle setek innych. Zacznijmy od najpopularniejszych błędów...

Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki? OnGeo.pl
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży działki? OnGeo.pl

1. Brak podanej lokalizacji nieruchomości

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest brak podanej lokalizacji nieruchomości. Trudno powiedzieć, z czego wynika to niedopatrzenie, ale brak informacji o dokładnym położeniu działki powinien włączyć czerwoną lampkę dla kupującego. Dlaczego? Wystarczy zastanowić się, dlaczego ogłoszeniodawca miałby nie podawać jednej z najistotniejszych informacji. Możliwe jest, że sprzedający świadomie decyduje się zataić informacje, bo wie, że w dobie dostępu do publicznych danych przestrzennych, diagnoza działki pod kątem uciążliwości, wad i zagrożeń jest stosunkowo prosta. Zatem istnieje szansa, że nieuczciwy sprzedawca chce zataić przed Tobą istotne informacje i uniemożliwić Ci sprawdzenie nieruchomości przed kupnem. 

Na szczęście znamy na sposób. W Geoportalu Krajowym Na Mapie znajdziesz narzędzie "Filtrowanie działek", dzięki któremu wyszukasz działkę po czterech zmiennych - po kształcie, powierzchni działki, rodzaju działki i po położeniu (po danej o gminie). Dodatkowo, jeśli ogłoszeniodawca dodał informacje o przybliżonej lokalizacji, np. miejscowość, dzielnica, przysiółek lub ulica, możesz zawęzić obszar poszukiwania do aktualnego widoku mapy. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz film, który przygotowaliśmy na ten temat.

2. Brak opisu nieruchomości lub zbyt mało treści

Druga zasada dotyczy szczegółowego opisu nieruchomości. Pamiętaj, że dobre ogłoszenie o sprzedaży musi zawierać wszystkie niezbędne informacje techniczne!

Większość kupujących wybiera takie ogłoszenia, które zawierają konkretne dane, a im ich więcej, tym lepiej. Wszystko dlatego, że dopytanie o szczegóły wiąże się z koniecznością zawarcia kontaktu telefonicznego już na etapie wstępnych "oględzin", a to wymaga większego zaangażowania. Jeśli już na etapie ogłoszenia podasz konkrety, istnieje szansa, że skontaktuje się z Tobą osoba, która szuka nieruchomości dokładnie takiej, jaką oferujesz. To znacznie przyspiesza czas dokonania transakcji, a przede wszystkim oszczędza czas - zarówno Twój, jak i osoby zainteresowanej. Co koniecznie należy zawrzeć w ogłoszeniu o sprzedaży nieruchomości?

  • Rodzaj i typ nieruchomości, czyli zaznacz jaką nieruchomość sprzedajesz - dom, działka, mieszkanie, lokal użytkowy itd. Co więcej, jeśli oferujesz np. dom to dodaj, czy mówimy o domu jednorodzinnym wolnostojącym, w zabudowie szeregowej czy bliźniaczej. Określ również rok budowy, a jeśli oferujesz starszy dom, to kiedy ostatnio przeszedł remont. Jeśli natomiast masz do zaoferowania działkę, napisz czy to działka rolna, budowlana, rolno-budowlana, czy inna oraz czy znajdują się na niej jakieś obiekty, np. budynki gospodarcze;
  • Powierzchnia. W opisie zaznacz, jaka jest powierzchnia zabudowy, powierzchnia użytkowa lub powierzchnia zgodna z ewidencją gruntów i budynków.
  • Wyposażenie - przydatne w przypadku sprzedaży domów i mieszkań. Zaznacz, czy cena za nieruchomość zawiera również wyposażenie wnętrz. Punkt ten jest szczególnie istotny, jeśli na zdjęciach nieruchomości znajdują się meble, m.in. meble kuchenne i łazienkowe oraz wyposażenie AGD;
  • Lokalizacja. Poza podstawowymi danymi, które zawarliśmy w pkt. 1, istotne jest również wskazanie najbliższych obiektów użyteczności publicznej. Jeśli w okolicy znajdują się żłobki, szkoły, sklepy, punkty opieki zdrowotnej, parki i ciekawe tereny zielone, pochwal się nimi.

3. Brak informacji o MPZP

Jeśli działka znajduje się na terenie objętym planem miejscowym, to taka informacja powinna znaleźć się w opisie nieruchomości. Dlaczego? Ponieważ budowa nieruchomości na obszarze objętym MPZP może ograniczać jej możliwości zabudowy - może, ale oczywiście wcale nie musi. Może okazać się, że sprzedawana nieruchomość znajduje się na obszarze chronionym, w strefie ochrony zabytków, sanitarnej cmentarza lub na terenie rezerwatu przyrody lub innej. Wówczas budowa domu na takim terenie będzie uciążliwa lub w ogóle niemożliwa do zrealizowania.

Fragment Raportu o terenie z MPZP, OnGeo.pl
Fragment Raportu o terenie z MPZP, OnGeo.pl

Uwaga, brak występowania MPZP na terenie nieruchomości również jest pożądaną informacją. Wtedy wiadomo, że jeśli zamierzasz zrealizować inwestycję budowlaną, musisz starać się o decyzję o warunkach zabudowy.

4. Brak informacji o dostępie do drogi, uzbrojeniu terenu i sąsiedztwie

Jeśli posiadasz na sprzedaż działkę budowlaną lub działkę z domem, podaj, jaka droga prowadzi na posesję. Nie wystarczy napisać, że dojazd jest - zaznacz również czy to droga gminna, powiatowa, a może wewnętrzna, a także wskaż jakiej jest nawierzchni. Czemu to takie istotne? Kupujący powinien mieć świadomość, że decydując się na nieruchomość z dojazdem drogą wewnętrzną (symbol oznaczenia w planie miejscowym "KDW"), będzie zobowiązany do jej odśnieżania, oznakowania i napraw na własny koszt.

Bardzo istotne są również media, które znajdują się w granicach działki i w najbliższej okolicy. Jako sprzedający, podaj w jakie konkretnie przyłącza wyposażona jest działka. Natomiast, jeśli nieruchomość pozbawiona jest mediów, nie ukrywaj tego faktu w ogłoszeniu o sprzedaży! Pamiętaj, że osoba, która kupuje nieruchomość pod budowę domu ma świadomość, że dostęp do mediów - energia elektryczna, woda i kanalizacja - jest podstawowym warunkiem starania się o pozwolenie na budowę. Koszt przyłączenia do sieci uzależniony jest od odległości sieci od granic działki.

Równie istotna jest lokalizacja nieruchomości, czyli odległość od obiektów użyteczności publicznej, a także odległość od miejsc potencjalnie uciążliwych. Jeśli Twoja nieruchomość na sprzedaż znajduje się w bliskiej odległości od szkoły, przystanku autobusowego, przychodni zdrowia lub parku - pochwal się tym. Warto również zaznaczyć, że w okolicy np. 10 minut jazdy samochodem od nieruchomości znajduje się jezioro lub rezerwat przyrody. Zaznaczając także, że w okolicy znajduje się np. zakład przemysłowy lub tory, zyskasz zaufanie kupującego, bo nie ukrywasz wad.

5. Brak danych kontaktowych

Ten podpunkt nie wymaga chyba komentarza. Zasada jest prosta, jeśli chcesz korzystnie sprzedaż nieruchomość, zadbaj o poprawne dane kontaktowe. Jeśli z jakiegoś powodu, zależy Ci, aby potencjalny nabywca kontaktował się z Tobą telefonicznie, tylko po określonej godzinie, albo wyłącznie drogą mailową, zaznacz to w opisie lub w oknie "uwagi".

6. Brak dołączonego Raportu o terenie w ogłoszeniu

Podpunkt ten potraktuj z przymrużeniem oka, choć jest wart rozważenia. Jeśli nie chcesz dokładnie opisywać poszczególnych cech i parametrów danej nieruchomości, skorzystaj z opcji udostępnienia wygenerowanego Raport o terenie. Tym sposobem niewątpliwie wyróżnisz się na tle innych ogłoszeń, a przy okazji kupujący zyska zestaw rzetelnych informacji o nieruchomości.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wygenerować Raport o Terenie OnGeo.pl, zobacz poniższy filmik na platformie youtube.com:

Avatar: Monika Byś
Monika Byś

Redaktorka prowadząca w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.