W marcu 2023 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii zapowiedziało zmiany w prawie budowlanym, które mają m.in. uprościć proces budowy domu. Jedną z propozycji jest zniesienie obowiązku starania się o pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego o powierzchni większej niż 70 metrów kwadratowych. Na razie jednak budowa domu 2023 obowiązuje na dotychczasowych warunkach. Sprawdź, jakich dokumentów potrzebujesz, aby wybudować dom w 2023 roku.
Budowa domu 2023 - lista potrzebnych dokumentów
- Procedura budowy domu wymaga różnych formalności na kolejnych etapach budowy.
- Wymagane dokumenty przed rozpoczęciem budowy to m.in. pozwoleń na budowę, wypis i wyrys z MPZP, projekt architektoniczno-budowlany, oświadczenie kierownika budowy, dziennik budowy, zawiadomienie o rozpoczęciu robót budowlanych.
- Po zakończeniu budowy, aby móc użytkować dom, musimy zgłosić zakończenie budowy Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.
- W zgłoszeniu o zakończeniu budowy należy dołączyć dokumenty takie jak oświadczenie kierownika budowy, dokumentację geodezyjną lub inwentaryzacyjną oraz protokoły badań i sprawdzeń przyłączy oraz instalacji.
Myślisz o budowie domu i zastanawiasz się, jakich dokumentów potrzebujesz, aby zrealizować swoje marzenie w 2023 roku? Słyszałeś/aś o zmieniającej się ustawie Prawo budowlane i nie wiesz, czy uproszczona procedura dotyczy Twojej inwestycji? Skorzystaj z naszego poradnika i dowiedz się, których dokumentów potrzebujesz obowiązkowo, a których jedynie w uzasadnionych przypadkach.
Przeczytaj także:
Budowa domu 2023 - formalności
Budowa domu dzieli się na kilka etapów. Każdy etap procesu budowlanego wymaga innych formalności. Jeśli myślisz, że już na wstępnym etapie zyskasz całą dokumentacje o budynku, jesteś w błędzie. Część dokumentacji będziesz musiał/a przedstawić w urzędzie zanim jeszcze rozpoczniesz prace ziemne, inne zaś - dopiero po jej zakończeniu.
Zanim zaczniesz budować dom zdiagnozuj działkę w OnGeo.pl
Zanim rozpoczniesz procedurę budowy domu, sprawdź działkę pod kątem jej wad, uciążliwości, zagrożeń i ograniczeń formalno-prawnych. Raport o terenie to usługa dostępna dla każdego online, umożliwiająca wykonanie automatycznej diagnozy działki.
Jest kompendium wiedzy o każdej działce w Polsce. W OnGeo.pl sprawdzisz m.in. osiadanie terenu, zagrożenia powodziowe, osuwiskowe, uciążliwe miejsca i urządzenia w sąsiedztwie, strefy ochronne ograniczające zabudowę, żyzność gleb a także plan miejscowy i przeznaczenie działki w MPZP.
Samo generowanie Raportu o działce trwa zaledwie 5 minut. To się po prostu opłaca!
Załóżmy, że masz działkę budowlaną i jesteś jej prawowitym właścicielem. Działka ta nie ma żadnych wad fizycznych, zagrożeń, uciążliwości i ograniczeń formalno-prawnych, które mogłyby istotnie wpłynąć na proces budowy. Czy możesz od razu przystąpić do realizacji inwestycji? Niestety nie...
Listę dokumentów, które musisz zgromadzić podczas budowy domy, przedstawię z podziałem na poszczególne etapy budowy.
ETAP 1 - Przed rozpoczęciem budowy
Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji potrzebujemy następujących dokumentów:
- Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy;
- Wypis i wyrys dla danej działki z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) lub jeśli taki plan nie jest uchwalony, to decyzję o warunkach zabudowy;
- Mapę zasadniczą do celów projektowych;
- Warunki techniczne przyłączenia do sieci lub oświadczenie o możliwości przyłączenia do sieci głównej;
- Projekt architektoniczno-budowlany;
- Oświadczenie kierownika budowy;
- Dziennik budowy (od 2023 r. możliwy również Elektroniczny Dziennik Budowy EDB);
- Zawiadomienie o rozpoczęciu robót budowlanych.
Osoba odpowiedzialna za budowę domu, czyli inwestor, składa formalne prośby o wydanie ww. wymienionych dokumentów.
Pamiętaj, że pozwolenie na budowę jest ważne przez trzy lata od daty przyznania. W tym czasie inwestor musi rozpocząć budowę domu, a jeśli tego nie zrobi, musi ponownie złożyć nowy wniosek. Pamiętaj również, że jeśli w trakcie realizacji inwestycji budowlanej, w dzienniku budowy przez 3 lata nie pojawi się żaden nowy wpis świadczący o kontynuacji działań na budowie, ważność wniosku o pozwolenie na budowę również traci moc urzędową.
Wydanie pozwolenia na budowę jest zazwyczaj bezpłatne, z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczy ono budowy domu jednorodzinnego z częścią przewidzianą pod działalność gospodarczą.
Inwestor zobowiązany jest również wnieść zawiadomienie o planowanym terminie rozpoczęcia robót budowlanych minimum 7 dni przed planowanym rozpoczęciem. Pamiętaj jednak, że czas ten liczy się dopiero od dnia, w którym otrzymałeś/aś formalne i ostateczne potwierdzenie pozwolenia na budowę.
Zmiany w ustawie Prawo budowlane
Od początku 2023 roku mamy możliwość skorzystania z uproszczonej procedury budowy domu o powierzchni do 70 m2. Chodzi o możliwość zrealizowania budowy wolnostojącego domu o prostej konstrukcji, nie więcej niż dwukondygnacyjnego, o powierzchni do 70 m2 bez pozwolenia na budowę, jedynie na zgłoszenie. Warunkiem jest, aby taka budowa była realizowana na własne potrzeby mieszkaniowe.
W maju pojawiły się pierwsze głosy, że resort rozwoju pracuje nad kolejnymi ułatwieniami. Chodzi o zmiany w prawie budowlanym mające na celu likwidację pozwoleń na budowę w przypadku domów jednorodzinnych niezależnie od ich powierzchni.
Dodatkowo resort ogłosił konkurs na projekt budowlany domów o powierzchni 120, 150 i 180 m2. Docelowo projekty te będą dostępne za darmo na stronie ministerstwa.
ETAP 2 - Budowa domu
Etap budowy domu wymaga podjęcia działań kontrolnych a także wymaga prowadzenia dokumentacji dotyczącej nowopowstającego obiektu. W tym czasie najważniejsze jest regularne uzupełnianie dziennika budowy i sprawdzanie bezpieczeństwa pracowników i samej konstrukcji.
Szczególnie istotne są wpisy dokonywane w dzienniku budowy, który możesz prowadzić również w wersji elektronicznej. W dzienniku zapisywany jest przebieg prac oraz ewentualne inne zdarzenia mające wpływ na proces budowlany. Pamiętaj, że prowadzenie dziennika jest kluczowe dla zgodnego z prawe zawiadomienia o zakończeniu budowy. Bez niego urząd nie wyda Ci pozwolenia na użytkowanie nieruchomości.
ETAP 3 - Zakończenie budowy domu
Kiedy już zakończyłeś/aś budowę domu, przejdź do ostatniego etapu budowy. Aby móc zamieszkać w nowym domu, musimy zgłosić zakończenie budowy do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W zgłoszeniu o zakończeniu budowy należy dołączyć dokumenty wymienione w art. 57 ustawy Prawo budowlane, takie jak:
- Oświadczenie kierownika budowy potwierdzające zgodność wykonanego budynku z przepisami, projektem lub warunkami pozwolenia na budowę, a także oryginał dziennika budowy;
- Dokumentację geodezyjną lub inwentaryzacyjną po wykonaniu prac;
- Protokoły badań i sprawdzeń przyłączy oraz instalacji.
Inspektor Nadzoru Budowlanego ma 14 dni na potencjalne wyrażenie sprzeciwu wobec rozpoczęcia użytkowania obiektu. Jeśli sprzeciwu nie zostanie wyrażone, będziemy mogli rozpocząć użytkowanie nowego domu.
Redaktorka prowadząca w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- Rolnicy domagają się specjalnych stref produkcji rolnej. Rząd odpowiada
- Samorządy poczekają dłużej na pieniądze z KPO na plany ogólne
- Największa zharmonizowana baza danych przestrzennych w Polsce dostępna online
- Projekt dotyczący ustalenia obszarów uzupełnienia zabudowy czeka na podpis ministra
- Dom na zgłoszenie, jak wygląda procedura, jaki dom można wybudować na zgłoszenie
Dla właścicieli, kupujących i sprzedających - usługa dostarcza szybki i kompleksowy Raport o Działce. Odkryj kluczowe informacje w kilka chwil!