Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym to proces, w którym mieszkańcy gminy mają możliwość wyrażania swoich opinii i uwag na temat kształtowania polityki przestrzennej na pewnym obszarze. Formą partycypacji są m.in. konsultacje społeczne, spotkania z mieszkańcami i referenda. Sprawdź, co w temacie konsultacji społecznych zmieniła reforma planistyczna.
Partycypacja społeczna. Udział mieszkańców w zagospodarowaniu gminy
- Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym oznacza podejmowanie wspólnych decyzji mających wpływ na rozwój polityki przestrzennej danego obszaru.
- Nowe przepisy wprowadzone tzw. reformą planistyczną, mają na celu zwiększenie zaangażowania mieszkańców w proces planowania przestrzennego.
- Ustawodawcy zdecydowali, że przepisy dotyczące organizowania partycypacji społecznej znajdą się w osobnym rozdziale 1a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 7 lipca 2023 roku.
- W ustawie zaznaczono, że do konsultacji zalicza się: zbieranie uwag, otwarte spotkania i panele ekspertów, spacery studyjne, wywiady oraz ankiety.
- Czas trwania konsultacji może być różny, ale jest to minimum 28 dni dla ankiet i zbierania uwag, a dla innych konsultacji - nie wcześniej niż 7 dni od ich rozpoczęcia i nie później niż 7 dni przed ich zakończeniem.
Czym jest partycypacja społeczna?
Partycypacja społeczna to aktywność pewnej grupy ludzi podejmowana w ramach jakiegoś przedsięwzięcia. W planowaniu przestrzennym partycypacja oznacza podejmowanie wspólnych decyzji mających wpływ na rozwój polityki przestrzennej danego obszaru.
Partycypacja charakteryzuje się trzema rodzajami relacji:
- Informowanie obywateli o podjętych decyzjach, które bezpośrednio ich dotyczą;
- Konsultowanie, czyli przedstawienie projektów lub postulatów przez władze lokalne i oczekiwanie na opinie mieszkańców;
- Współdecydowanie, czyli ocena pomysłów władze i czynny udział w rozwiązywaniu lokalnych problemów.
Wśród typowych instrumentów wykorzystywanych przez władze przez które realizowany jest obowiązek partycypacji możemy wymienić: referenda, konsultacje lub ankiety.
Reforma planistyczna z 2023 roku wprowadziła szereg zmian w zakresie partycypacji społecznej. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie zaangażowania mieszkańców w proces planowania przestrzennego. W dalszej części artykułu przedstawię zmiany wprowadzone wraz z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy na temat reformy planowania przestrzennego. Wywiad z ekspertem znajdziesz na naszym kanale na platformie YouTube
Zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie partycypacji społecznej
Reforma planistyczna, która została przyjęta w lipcu 2023 roku wprowadziła szereg zmian w zakresie partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego. Wprowadziła nowe standardy, rozszerzając możliwości mieszkańców do aktywnego uczestnictwa w procesie tworzenia aktów planowania przestrzennego, a także definiuje zasady konsultacji społecznych.
Przeczytaj także:
Ustawodawcy zdecydowali, że przepisy dotyczące organizowania partycypacji społecznej znajdą się w osobnym rozdziale 1a ww. ustawy. Efektem tych zmian ma być ułatwienie wypracowywania kompromisów i zwiększenie pewności inwestowania.
Partycypacja społecznej polega na:
- Umożliwieniu udziału interesariuszom planowania i zagospodarowania przestrzennego w przygotowaniu aktów planowania przestrzennego, w tym wypowiadania się, składania wniosków lub uczestnictwa w konsultacjach społecznych;
- Poznaniu potrzeb, zebraniu stanowisk i pomysłów interesariuszy dotyczących polityki przestrzennej;
- Prowadzeniu działań edukacyjnych i informacyjnych o istocie, celach i zasadach planowania i zagospodarowania przestrzennego;
- Inicjowaniu, umożliwianiu i wspieraniu działań służących rozwijaniu dialogu między interesariuszami w ramach kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej oraz zwiększaniu udziału interesariuszy w kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej.
Kim są interesariusze?
Interesariusz to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna lub samorządowa, która ma wpływ na realizację projektu i podlega jego oddziaływaniu.
Interesariusz może otrzymywać informacje lub dane pochodzące m.in. z uchwał o przestąpieniu do sporządzenia aktów planowania przestrzennego, wniosków o zmianę planów ogólnych, wniosków i decyzji o wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, wyroków sądów administracyjnych dotyczących aktów planowania przestrzennego.
Konsultacje społeczne w reformie planistycznej
Podstawowym elementem partycypacji są konsultacje społeczne. Co w tej sprawie zmieniła nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym?
Przede wszystkim zniesiono obowiązek informowania interesariuszy o rozpoczęciu konsultacji z siedmiodniowym wyprzedzeniem. Jednocześnie ustawodawcy wydłużyli czas trwania konsultacji z 21 do 28 dni.
Kolejną zmianą jest sama organizacja i sposób przeprowadzania konsultacji społecznych. Organizatorzy muszą podać sposób, miejsce i terminy konsultacji nie później niż w dniu ich rozpoczęcia. Mogą to zrobić przez publikację w prasie, wywieszenie na widocznym miejscu lub w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu. Ważne jest, aby te konsultacje były dostępne dla jak największej liczby osób.
Konsultacje mogą mieć różne formy, nie tylko jak dotąd w formie spotkań w salach. W ustawie zaznaczono, że do konsultacji zalicza się również:
- zbieranie uwag,
- otwarte spotkania i panele ekspertów,
- spacery studyjne,
- ankiety lub geoankiety,
- wywiady,
- punkty konsultacyjne,
- dyżury projektanta.
Aby konsultacje były uznawane za poprawne, trzeba zebrać uwagi i zorganizować co najmniej jedno spotkanie otwarte lub panel ekspertów. Ankiety można przeprowadzić zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.
Warto też wiedzieć, że niektóre konsultacje mogą być przeprowadzane zdalnie, ale muszą zapewnić możliwość zadawania pytań i wypowiadania się.
Czas trwania konsultacji może być różny, ale jest to minimum 28 dni dla ankiet i zbierania uwag, a dla innych konsultacji - nie wcześniej niż 7 dni od ich rozpoczęcia i nie później niż 7 dni przed ich zakończeniem. Są jednak wyjątki, np. w przypadku prostszych procedur lub inwestycji.
To wszystko zmienia sposób, w jaki społeczeństwo bierze udział w kształtowaniu planów przestrzennych.
Podsumowanie: Partycypacja społeczna i proces planistyczny
Zmiany w przepisach dotyczących planowania przestrzennego skupiły się na wzmocnieniu roli społeczności lokalnej w tym procesie. Ustawodawca podjął także próbę określenia, jak powinna wyglądać aktywność społeczna oraz jakie zasady powinny ją kierować.
Konsultacje społeczne będą teraz przeprowadzane w sposób bardziej dostosowany do współczesnych realiów, włączając w to opcje wirtualne. Spotkania stacjonarne zaplanowane zostaną tak, aby były wygodne dla uczestników (po godzinach pracy) i były przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Czas na formalne zgłaszanie uwag oraz zbieranie opinii został również wydłużony i wyniesie przeważnie 28 dni.
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- „Bezpieczna Wisła” - Największy Suchy Zbiornik w Polsce
- Mapa ewidencyjna - co zawiera i kiedy będzie wymagana
- Wypis i wyrys z rejestru gruntów - jak uzyskać, co zawiera, kiedy jest potrzebny
- Minimalna wielkość działki budowlanej. Na co zwrócić uwagę i jakie należy zachować odległości od granic?
- Jak sprawdzić teren zamknięty - sprawdź dowolną działkę!
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!