Do reformy planowania przestrzennego było już co najmniej pięć podejść lecz dopiero ostatnia zakończyła się sukcesem, czyli przyjęciem przepisów przez Sejm i podpisem prezydenta. Wysłuchaj wywiadu z ekspertem i dowiedz się, jakie zmiany przyniosła reforma planowania przestrzennego, która weszła w życie w 2023 roku.
Jakie zmiany przyniosła reforma planowania przestrzennego. Wywiad z ekspertem
- Do reformy planowania przestrzennego, czyli do zmiany, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 roku było już kilka podejść. Większość przepisów reformy weszła w życie na początku września bieżącego roku.
- Już po pierwszych latach funkcjonowania ustawy z 2003 roku można było wypunktować te wady, które prowadzą do obniżenia jakości planowania przestrzennego, do chaosu i czasem do konfliktów między administracją publiczną a inwestorem.
- Ustawodawcy skoncentrowali się na głównym elemencie krytyki – funkcjonowaniu decyzji o warunkach zabudowy.
- Wprowadzono także korekty w innych obszarach, takich jak procedury, plany miejscowe, partycypacja społeczna i cyfryzacja planowania przestrzennego
- Zapraszamy do wysłuchania wywiadu na platformie YouTube lub Spotify.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy na naszym kanale na platformie YouTube oraz na Spotify
Wywiad z Piotrem Łuszczkiem w ramach podcastu “Wspólna Przestrzeń”. Z ekspertem rozmawiała Róża Mituś
Róża Mituś: Moim i Państwa gościem jest Piotr Łuszczek, urbanista i autor bloga Plan zabudowy. W dzisiejszym odcinku "Wspólnej Przestrzeni" będziemy mówić o nowej reformie planistycznej i jej wpływie na kształtowanie przyszłej przestrzeni publicznej w Polsce.
Zacznijmy od pytania dlaczego reforma planistyczna była konieczna?
Piotr Łuszczek: Do reformy planowania przestrzennego, czyli do zmiany, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 roku było już kilka podejść. Obecna to piąte podejście, które zakończyło się sukcesem – przyjęciem przepisów przez Sejm i podpisem prezydenta z 24 lipca 2023 r. Większość przepisów reformy weszła w życie na początku września bieżącego roku.
Diagnoza wadliwych elementów systemu planowania przestrzennego była znana od kilku, a nawet kilkunastu lat. Już po pierwszych latach funkcjonowania ustawy z 2003 roku można było wypunktować te wady, które prowadzą do obniżenia jakości planowania przestrzennego, do chaosu i czasem do konfliktów między administracją publiczną a inwestorem.
W ostatnich latach pojawiło się też wiele oficjalnych opracowań i kontroli, które wykazały istotne elementy wymagające zmian. Polski Instytut Ekonomiczny opublikował głośny raport na temat skutków społeczno-gospodarczych chaosu przestrzennego. Tam próbowano przedstawić te wady w konkretnych liczbach i kwotach, które musimy ponosić jako państwo i jako podatnicy. Mamy też analizy stanu uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego realizowane przez Państwową Akademię Nauk.
Obecna reforma wprowadza wiele znaczących zmian. Wszystko jest szczegółowo spisane w ponad 100 stronach tej ustawy.
Jakie wady możemy wskazać w aktualnym systemie planowania przestrzennego?
Wad jest wiele, ale ustawodawcy skoncentrowali się na głównym elemencie krytyki – funkcjonowaniu decyzji o warunkach zabudowy. Generalnie chodzi o to, że dotychczas wydawanie decyzji o warunkach zabudowy opierało się o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, czyli o dokument, który nie stanowił aktu prawa miejscowego, a jedynie niewiążące wytyczne dotyczące planowania na terenie gminy. Po zmianach studium zostanie zamienione na plany ogóle gminy, które otrzymają rangę aktu planu miejscowego.
Wprowadzono także korekty w innych obszarach, takich jak procedury, plany miejscowe, partycypacja społeczna i cyfryzacja planowania przestrzennego. Natomiast jeżeli chodzi o plany miejscowe, to na pewno skupiono się tutaj na przewlekłości procedur administracyjnych, czyli tej całej procedury projektowania planu miejscowego. Próbowano skrócić te czynności formalno-prawne, które mogą wpływać na czas oczekiwania na decyzje planistyczne.
Jakie konsekwencje mogą wyniknąć, gdyby nie podjęto próby rozwiązania tych problemów?
Przede wszystkim dalsze pogłębianie nieładu przestrzennego. Ustawa o planowaniu powinna dążyć do zrównoważonego rozwoju i ładu przestrzennego. Jeśli nie zajmiemy się tymi problemami, grozi nam kontynuacja chaosu.
Redaktorka w serwisie OnGeo.pl
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- Przepisanie nieruchomości osobom niespokrewnionym
- Strefa ochronna cmentarza a budowa domu - sprawdź, czy możesz wybudować dom!
- Koszty odrolnienia działki przekształcenie działki rolnej na budowlaną
- Czy wymiana pokrycia dachowego wymaga zgłoszenia?
- Odległość budynku od drogi zasady lokalizacji obiektów budowlanych
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!