Do reformy planowania przestrzennego było już co najmniej pięć podejść lecz dopiero ostatnia zakończyła się sukcesem, czyli przyjęciem przepisów przez Sejm i podpisem prezydenta. Wysłuchaj wywiadu z ekspertem i dowiedz się, jakie zmiany przyniosła reforma planowania przestrzennego, która weszła w życie w 2023 roku.
Jakie zmiany przyniosła reforma planowania przestrzennego. Wywiad z ekspertem
![reforma planowania przestrzennego](https://blog.ongeo.pl/uploads/large_reforma_planowania_przestrzennego_ongeo_f8727f4722.jpg)
- Do reformy planowania przestrzennego, czyli do zmiany, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 roku było już kilka podejść. Większość przepisów reformy weszła w życie na początku września bieżącego roku.
- Już po pierwszych latach funkcjonowania ustawy z 2003 roku można było wypunktować te wady, które prowadzą do obniżenia jakości planowania przestrzennego, do chaosu i czasem do konfliktów między administracją publiczną a inwestorem.
- Ustawodawcy skoncentrowali się na głównym elemencie krytyki – funkcjonowaniu decyzji o warunkach zabudowy.
- Wprowadzono także korekty w innych obszarach, takich jak procedury, plany miejscowe, partycypacja społeczna i cyfryzacja planowania przestrzennego
- Zapraszamy do wysłuchania wywiadu na platformie YouTube lub Spotify.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy na naszym kanale na platformie YouTube oraz na Spotify
![](https://blog.ongeo.pl/uploads/spoti_ongeo_e95044bd0a.png)
Wywiad z Piotrem Łuszczkiem w ramach podcastu “Wspólna Przestrzeń”. Z ekspertem rozmawiała Róża Mituś
Róża Mituś: Moim i Państwa gościem jest Piotr Łuszczek, urbanista i autor bloga Plan zabudowy. W dzisiejszym odcinku "Wspólnej Przestrzeni" będziemy mówić o nowej reformie planistycznej i jej wpływie na kształtowanie przyszłej przestrzeni publicznej w Polsce.
Zacznijmy od pytania dlaczego reforma planistyczna była konieczna?
Piotr Łuszczek: Do reformy planowania przestrzennego, czyli do zmiany, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 roku było już kilka podejść. Obecna to piąte podejście, które zakończyło się sukcesem – przyjęciem przepisów przez Sejm i podpisem prezydenta z 24 lipca 2023 r. Większość przepisów reformy weszła w życie na początku września bieżącego roku.
Diagnoza wadliwych elementów systemu planowania przestrzennego była znana od kilku, a nawet kilkunastu lat. Już po pierwszych latach funkcjonowania ustawy z 2003 roku można było wypunktować te wady, które prowadzą do obniżenia jakości planowania przestrzennego, do chaosu i czasem do konfliktów między administracją publiczną a inwestorem.
![Problemy prawa planowania przestrzennego według reformatorów](/uploads/Plan_Zabudowy_reforma_PP_1_ongeo_9b3aa064d9.png)
W ostatnich latach pojawiło się też wiele oficjalnych opracowań i kontroli, które wykazały istotne elementy wymagające zmian. Polski Instytut Ekonomiczny opublikował głośny raport na temat skutków społeczno-gospodarczych chaosu przestrzennego. Tam próbowano przedstawić te wady w konkretnych liczbach i kwotach, które musimy ponosić jako państwo i jako podatnicy. Mamy też analizy stanu uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego realizowane przez Państwową Akademię Nauk.
Obecna reforma wprowadza wiele znaczących zmian. Wszystko jest szczegółowo spisane w ponad 100 stronach tej ustawy.
Jakie wady możemy wskazać w aktualnym systemie planowania przestrzennego?
Wad jest wiele, ale ustawodawcy skoncentrowali się na głównym elemencie krytyki – funkcjonowaniu decyzji o warunkach zabudowy. Generalnie chodzi o to, że dotychczas wydawanie decyzji o warunkach zabudowy opierało się o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, czyli o dokument, który nie stanowił aktu prawa miejscowego, a jedynie niewiążące wytyczne dotyczące planowania na terenie gminy. Po zmianach studium zostanie zamienione na plany ogóle gminy, które otrzymają rangę aktu planu miejscowego.
![Co się zmienia w decyzji o warunkach zabudowy?](/uploads/Plan_Zabudowy_reforma_PP_7_ongeo_778a527e2f.png)
Wprowadzono także korekty w innych obszarach, takich jak procedury, plany miejscowe, partycypacja społeczna i cyfryzacja planowania przestrzennego. Natomiast jeżeli chodzi o plany miejscowe, to na pewno skupiono się tutaj na przewlekłości procedur administracyjnych, czyli tej całej procedury projektowania planu miejscowego. Próbowano skrócić te czynności formalno-prawne, które mogą wpływać na czas oczekiwania na decyzje planistyczne.
Jakie konsekwencje mogą wyniknąć, gdyby nie podjęto próby rozwiązania tych problemów?
Przede wszystkim dalsze pogłębianie nieładu przestrzennego. Ustawa o planowaniu powinna dążyć do zrównoważonego rozwoju i ładu przestrzennego. Jeśli nie zajmiemy się tymi problemami, grozi nam kontynuacja chaosu.
![Szczegółowe problemy do rozwiązania w nowej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym](/uploads/Plan_Zabudowy_reforma_PP_2_ongeo_fbd7bc67c6.png)
![Avatar: Róża Mituś](/uploads/thumbnail_logo_kwadrat4_ongeo_49d239d126.jpg)
Redaktorka w serwisie OnGeo.pl
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- Nowe Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dot. decyzji o warunkach zabudowy - weszło w życie
- Koniec okresu przejściowego dla nowej ustawy deweloperskiej - kluczowe zmiany dla deweloperów
- Wzrost podatków od nieruchomości w 2025r.
- Horyzontalny Rozkład Jazdy. Nowe połączenia kolejowe w Polsce
- Kontrowersyjna propozycja wywłaszczenia nieruchomości na cele obronne
Dla właścicieli, kupujących i sprzedających - usługa dostarcza szybki i kompleksowy Raport o Działce. Odkryj kluczowe informacje w kilka chwil!