Co ma największy wpływ na szybką i korzystną sprzedaż mieszkania - dobra lokalizacja, czy może atrakcyjna cena? Jak sprawić by nasza oferta była najatrakcyjniejszą spośród wielu podobnych na rynku? Co zrobić, aby proces sprzedaży nie trwał miesiącami lub nawet latami? Jak sprzedać nieruchomość w jak najwyższej cenie? Na lokalizację, infrastrukturę, położenie nieruchomości nie mamy wpływu, jednak jest sposób na zwiększenie atrakcyjności ogłoszenia nieruchomości na sprzedaż i wynajem - skorzystaj z Home staging.
- Profesjonaliści zalecają, aby pozostawić jak najmniej mebli, a wszystkie większe przedmioty ustawić w taki sposób, aby nie zagracały powierzchni. Im więcej wolnej przestrzeni zaprezentujemy, tym lepiej.
- Dobrze wykonane zdjęcia to podstawa zainteresowania potencjalnego klienta już na etapie wystawienia ogłoszenia w portalach nieruchomości.
- Cena konsultacji ze specjalistą home staging wynosi zazwyczaj ok. 200 - 300 zł.
Czym jest Home staging?
Home staging to profesjonalne przygotowywanie nieruchomości pod sprzedaż lub wynajem, stosunkowo niskim nakładem finansowym, które ma zwiększyć atrakcyjność oferty w oczach kupującego oraz podnieść jej cenę.
Działania te mają na celu zaprezentowanie pełni potencjału nieruchomości, czyli mają pokazać klientowi to, czego sam nie potrafi sobie wyobrazić. Ten sposób wsparcia sprzedaży nieruchomości od dawna cieszy się wielką popularnością w USA i w Zachodniej Europie. Od kilku lat zdobywa coraz większa popularność również u nas. Powstaje coraz więcej firm specjalizujących się w tego typu usługach lub konsultingu. Coraz częściej także, usługę dodaje się do ofert pośrednictwa sprzedaży nieruchomości.
Do popularności usługi przyczyniły się bardzo popularne programy, zarówno zagraniczne, jak i polskie (np. Home staging - mieszkania do sprzedania, program Domo Plus, czy bardzo popularny amerykański Fixer Upper).
Usługa polega na odświeżeniu mieszkania, drobnych poprawkach technicznych oraz dekoracji przestrzeni. Nie chodzi o przeprowadzenie generalnego remontu ani o ukrywanie wad czy przechytrzanie kupującego. Profesjonalny home stanger dba przede wszystkim o to, by zaprezentować w mieszkaniu to, co najlepsze. Podkreśla wszystkie jego plusy i pozwala kupującemu na dostrzeżenie całego potencjału nieruchomości.

Działania w ramach Home staging
Poniżej znajdziecie kilka wskazówek - co robić, aby niskim kosztem zainteresować kupca mieszkaniem.
Sprzątanie
Najważniejsze są gruntowne porządki. Całe mieszkanie musi być idealnie wysprzątane, a takie pomieszczenia jak kuchnia i łazienka powinny wręcz lśnić. Nawet najmodniejsze meble czy dodatki nie uratują efektu, jeśli jest brudno. Ważne jest również uprzątniecie przestrzeni ze zbędnych przedmiotów i mebli. Profesjonaliści zalecają, aby pozostawić jak najmniej mebli, a wszystkie większe ustawić w taki sposób, aby nie zagracały powierzchni. Im więcej wolnej przestrzeni zaprezentujemy, tym lepiej.
Malowanie
Home staging to nie remont, jednak często warto zainwestować w tę najprostszą i jedną z tańszych prac odświeżających całe mieszkanie. Czyste ściany, odpowiednia paleta barw - tylko to potrafi zdziałać dużo więcej dobrego, niż najbardziej doświadczony negocjator. Warto postawić na jasne kolory.
Naprawa niewielkich usterek
Cieknący kran, pęknięta szyba w drzwiach, połamane i odstające listwy - takie "drobiazgi" rzucają się w oczy i mogą zniechęcić potencjalnego klienta. Po pierwsze już na wejściu widzi, co sam będzie musiał naprawiać. Po drugie stanowią dla niego dodatkowe argumenty do negocjacji oferty. Dlatego warto zawczasu zadbać o naprawę niewielkich uszkodzeń, nie kosztuje to wiele czasu i pieniędzy, a może przynieść niewspółmiernie duże korzyści.
Odpowiednie oświetlenie
Światło to podstawa efektownej prezentacji każdej przestrzeni. Buduje odpowiednią atmosferę, podkreśla atuty pomieszczenia - dlatego warto zadbać o odpowiednie oświetlenie. Zarówno naturalne, jak i sztuczne. Warto również zwrócić uwagę na to, jakie oświetlenie będzie najkorzystniejsze - dzienne, o zachodzie słońca, czy może w świetle umiejętnie porozstawianych lamp. I wtedy starać się umawiać spotkania oraz wykonać sesję fotograficzną.
Usunięcie personalnych elementów
W home stagingu często mówi się o zastosowaniu stylu hotelowego we wnętrzach, który jest uniwersalny i pasuje wszystkim. Dzięki temu eksponuje możliwości aranżacyjne wnętrza. Warto więc usunąć wszystkie zbyt personalne elementy wystroju - zdjęcia, bibeloty, ale również dziecięce zabawki oraz wszelkie oznaki "codziennego życia" w sprzedawanym lokum.
Wyeksponowanie okien
Okna są tym elementem, na które klienci zwracają szczególną uwagę. Równie ważna jest ich jakość i stan, jak również odpowiednie zaprezentowanie. Należy optycznie je powiększyć oraz zwiększyć ilość naturalnego światła, które wpuszczają do mieszkania. Dlatego oprócz zadbania o czystość, warto zmienić zasłony na lżejsze i w stonowanej kolorystyce, uprzątnąć parapety, powiesić lustra w okolicach okna, zasłony lub rolety zainstalować jak najwyżej.
Podłoga
Podobnie podobnie jak okna, to jeden z tych elementów, na które kupujący szczególnie zwracają uwagę. Jeśli jest atutem mieszkania, warto ją jeszcze bardziej wyeksponować, zadbać o czystość, blask, odpowiednie dodatki.
Dekoracja, dodatki
Dzięki nim, już niewielkim nakładem kosztów można bardzo zmienić pomieszczenie. Wystarczą odpowiednio dobrane tekstylia, świeże kwiaty w wazonach, świece czy owoce, a mieszkanie zyska na przytulności.
Ogólna atmosfera, zapach
Świeży i przyjemny zapach ma ogromny wpływ na ogólny pozytywny odbiór prezentowanego mieszkania. Dlatego przed planowaną wizytą klienta, warto dobrze przewietrzyć mieszkania, czasem użyć przyjemnie i subtelnie pachnącego odświeżacza powietrza.
Profesjonalna sesja fotograficzna
To bardzo istotna kwesta. Dobrze wykonane zdjęcia to podstawa zainteresowania potencjalnego klienta już na etapie wystawienia ogłoszenia w portalach nieruchomości. Często firmy zajmujące się profesjonalnie home stagingiem oferują sesję w ramach usługi.
Polecamy wpis:
Home staging — cena
Na rynku jest dostępnych kilka opcji skorzystania z możliwości home stagingu. Podstawową jest usługa konsultacyjna, która ma wskazać sprzedającemu, jakie działania powinien podjąć w przypadku konkretnej nieruchomości, aby podnieść jej atrakcyjność i szybciej ją sprzedać. Cena takiej konsultacji wynosi zazwyczaj ok. 200-300 zł.
W przypadku, gdy wszystkie działania są zlecone profesjonalistom, koszt jest wyższy i uzależniony głównie od wydatków związanych z wprowadzanymi pracami i od powierzchni mieszkania. Wtedy wszystko - plan, zakupy, transport, wykonanie - jest ujęte w cenie. Do tego dochodzi cena wykonania profesjonalnej sesji fotograficznej, które czasem wyceniana jest oddzielnie, a czasem wchodzi w skład oferty.
Cena jest więc różna, wykonawcy podają, że przy standardowym, niewielkim mieszkaniu może to być już nawet 1000 zł. Najczęściej jest to kwota kilku tys. złotych, chociaż górnej granicy oczywiście nie ma. Zawsze jednak stanowi niewielka część w porównaniu z tym, co można zyskać podczas sprzedaży.
Odpowiednie przygotowanie mieszkania przed sprzedażą może uchronić sprzedającego od konieczności schodzenia z ceny, a wtedy te kwoty wydane na home staging zwracają się z nawiązką.
Home staging — czy warto?
Home staging to odpowiednia inscenizacja sprzedawanego mieszkania, tak aby odwiedzający, potencjalni klienci zostali oczarowani już od pierwszego wrażenia.
Jak nie od dziś wiadomo, to właśnie emocje mają ogromny wpływ na zakup konkretnej nieruchomości. Uzyskanie odpowiedniej atmosfery mieszkania, ma równie duże, a może nawet większe znaczenie w procesie sprzedaży niż lokalizacja, powierzchnia nieruchomości czy pobliska infrastruktura.