Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) w Gdańsku zakwestionowało uchwałę Rady Miejskiej w Czersku w sprawie dotacji celowej na dofinansowanie inwestycji z zakresu ładu przestrzennego. RIO uznała, że udzielanie dotacje na remonty prywatnych nieruchomości jest niezgodne z przepisami.
Dotacje na remonty prywatnych nieruchomości w ramach ładu przestrzennego są nielegalne!
- Wydatkowanie środków budżetowych jest legalne, jeśli realizacja zadań następuje na nieruchomościach stanowiących własność gminy lub jeżeli istnieje ku temu wyraźna podstawa prawna.
- Uchwała podjęta przez Radę Miasta Czersk była obarczona wadami o charakterze istotnego naruszenia prawa i została unieważniona w całości.
Dotacje w ramach ładu przestrzennego
Rada Miejska w Czersku powołując się zarówno na ustawę o samorządzie gminnym, ustawę o finansach publicznych jak i na art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, określiła tryb postępowania o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie inwestycji z zakresu ładu przestrzennego na terenie gminy Czersk. Zgodnie z uchwałą o dotację mogły ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe i osoby prawne.
Dotacja uchwalona przez radę mogła być przeznaczona na remonty elewacji nieruchomości położonych na terenie gminy Czersk. Pomimo, że nieruchomości te leżą w bezpośrednim sąsiedztwie ulic, placów i innych terenów publicznych w pierwszej linii zabudowy. Jednak z dofinansowania mogły skorzystać właściciele nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków lub leżących w strefach ochrony konserwatora.
Radni gminy Czersk
Dotacje z budżetu umożliwią podjęcie przez właścicieli prac remontowych przy elewacjach frontowych tych budynków. Ponadto poprawią ich stan techniczny i estetyczny, przyczyniając się do poprawy ładu przestrzennego. Proponowane wsparcie finansowe ma na celu aktywizację mieszkańców do podejmowania takich działań i jednocześnie umożliwienie realizacji remontów. Bez tego typu wsparcia takie przedsięwzięcia nie byłyby możliwe.
Polecamy wpis: Dwa projekty regulacji prawnych o planowaniu przestrzennym. Reforma planowania coraz bliżej.
Dotacje na remonty prywatnych nieruchomości w ramach ładu przestrzennego są nielegalne
Kolegium RIO w Gdańsku zakwestionowało taką interpretację przepisów i stwierdziło nieważność uchwały. Zdaniem RIO wydatkowanie środków budżetowych jest legalne, gdy realizacja zadań następuje na nieruchomościach stanowiących własność gminy lub jeżeli istnieje ku temu wyraźna podstawa prawna. W ocenie Izby w przypadku braku odrębnych przepisów, nie ma podstaw prawnych, aby finansować z budżetu gminy takie zadania. Inwestycje polegające na dofinansowaniu prac budowlanych przy odnowieniu elewacji frontowej budynków nie będących własnością gminy nie stanowią zadań własny gminy.
czytamy w uzasadnieniu RIO
Zadanie publiczne związane z ładem przestrzennym polegające dofinansowaniu prac budowlanych przy odnowieniu elewacji frontowej budynków na nieruchomościach nie należących do gminy nie stanowi zadania z zakresu ładu przestrzennego. Jednak dotyczy wykonania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, celem zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty. Takie zadanie nie stanowi również zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Interpretacja niezgodna z ustawą o planowaniu przestrzennym
Na taką interpretację przepisów, jaką zastosowała rada gminy, nie wskazuje też ustawa o planowaniu przestrzennym. Z ustawy tej wynika, że przez definicję ładu przestrzennego należy rozumieć:
Ustawa o planowaniu przestrzennym (Dz.U.2021 poz. 741)
Ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia wszelkie uwarunkowania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne.
Natomiast do zadań gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej, w tym uchwalanie suikzg oraz mpzp.
Polecamy wpis: Reforma planistyczna – ważność warunków zabudowy zostanie ograniczona do trzech lat
Zdaniem RIO bezprzedmiotowe jest również powoływanie się w uchwale na ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Przepis art. 81 ust. 1 ustawy wprawdzie stanowi podstawę do podjęcia przez jednostki samorządu terytorialnego uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane , ale dotyczy to zabytków wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków. W zakwestionowanej przez RIO uchwale katalog nieruchomości, na których rewitalizacje można było otrzymać dotacje był znacznie szerszy i obejmował nieruchomości nie podlegające przepisom wynikającym z ustawy o ochronie zabytków.
Uwzględniając wszystkie wymienione przesłanki Kolegium RIO uznano, że uchwała podjęta przez Radę Miasta Czersk była obarczona wadami o charakterze istotnego naruszenia prawa i została unieważniona w całości.
Źródło: PAP
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- Jak uzyskać zgodę na remont zabytku? Wniosek do konserwatora zabytków
- Gminna ewidencja zabytków a rejestr zabytków - gdzie znajdziesz informacje
- Jak sprawdzić czy budynek jest zabytkiem?
- Mapa zabytków, sprawdź nieruchomości zabytkowe w Raporcie o Terenie
- Gminy płacą za chaos przestrzenny prawie 6 mld zł!
- Przepisanie nieruchomości osobom niespokrewnionym
- Strefa ochronna cmentarza a budowa domu - sprawdź, czy możesz wybudować dom!
- Koszty odrolnienia działki przekształcenie działki rolnej na budowlaną
- Czy wymiana pokrycia dachowego wymaga zgłoszenia?
- Odległość budynku od drogi zasady lokalizacji obiektów budowlanych
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!