Jak sprawdzić pozwolenie na budowę? Czy została wydana zgoda?

2021-07-06 Czas czytania: ~4 min
Głosów: 2, średnia ocen: 3
mock

Jeżeli planujesz kupno działki, by zabudować ją na cele mieszkaniowe lub usługowe, przydatną informacją będzie dla Ciebie nie tylko to, jakie budynki w okolicy już istnieją, ale także jakie w najbliższej przyszłości powstaną. Aby uzyskać taką informację należałoby sprawdzić rejestr wydanych pozwoleń na budowę. Jak sprawdzić pozwolenie na budowę?

  • Informacje zawarte w rejestrze wniosków o pozwolenie na budowę, jak i wydane pozwolenia na budowę są jawne.
  • By uzyskać informację o złożonych wnioskach o pozwolenia na budowę, ich statusach, wydanych decyzjach, lub zgłoszeniach budowlanych można skorzystać z Raportu o Terenie OnGeo lub internetowej wyszukiwarki Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Rejestr wydanych pozwoleń na budowę przyda się nie tylko w wyżej wymienionych sytuacjach. Kupno mieszkania na rynku pierwotnym, z odległym terminem realizacji inwestycji – nawet kilkuletnim, wiąże się często z tym, że kupujemy mieszkanie, które jeszcze nie zostało wybudowane. Czy deweloper na pewno posiada zezwolenie na budowę? Pamiętaj, żeby to sprawdzić.

W procesie zakupu deweloper będzie zobowiązany udzielić Ci podstawowych informacji na temat uzyskanych zgód, na przykład na temat numeru pozwolenia na budowę czy nazwę organu, które je wydał. Jeśli jednak na wcześniejszym etapie chcesz sprawdzić dewelopera, zapoznaj się z Raportem o Terenie OnGeo.pl dla wybranego obszaru.

Od stycznia 2016 rejestr wniosków o pozwolenie na budowę, jak i rejestr pozwoleń na budowę jest jawny.

Jak sprawdzić wydane pozwolenie na budowę?

Skorzystaj z jednego z 3 sposobów:

  1. Raport o Terenie OnGeo.pl dotyczący wybranej przez Ciebie lokalizacji;
  2. Wyszukiwarka Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego dostępna pod linkiem: http://wyszukiwarka.gunb.gov.pl/;
  3. Biuletyn Informacji Publicznej, który posiada każdy urząd miasta i starostwo.

Co sprawdzić w pozwoleniu na budowę?

  • Analizując dokument pozwolenia na budowę należy sprawdzić przede wszystkim datę wydania pozwolenia. Dlaczego? Jeżeli w ciągu 3 lat od wydania ostatecznej decyzji nie rozpoczęła się budowa, oznacza to, że decyzja ta wygasa.
  • Warto także porównać dane dewelopera z informacją na kogo wydano pozwolenie na budowę. Dane te powinny być tożsame.
  • Uwagę należy zwrócić także na to, czy wydana decyzja jest już ostateczna. Jeśli nie ma takiej informacji na pozwoleniu, wówczas przysługuje jeszcze odwołanie od niej do sądu administracyjnego lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Warto więc upewnić się, że pozwolenie na budowę jest już nieodwołalne i na jej podstawie deweloper może rozpoczynać budowę.

Jak sprawdzić pozwolenie na budowę - wyszukiwarka Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego -

Główny Urząd Budowlany udostępnia wyszukiwarkę Rejestru Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń. Znajdziesz ją pod adresem: http://wyszukiwarka.gunb.gov.pl/. W aplikacji można filtrować pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia budowlane ze względu na wiele kryteriów, m.in. takich jak: lokalizacja, data złożenia wniosku lud data wydania decyzji, numerze ewidencyjnym wniosku lub decyzji.

Raport o Terenie OnGeo.pl – sprawdź wydane pozwolenia na budowę

Aby w prosty sposób odnaleźć rejestr wydanych pozwoleń na budowę, sprawdź jak działa Geoportal OnGeo.pl

W nim możesz wybrać interesującą Cię działkę i zamówić dla niej Raport o Terenie, a w nim uzyskać między innymi analizę wydanych pozwoleń na budowę i zgłoszeń budowy. Raport o Terenie to nie tylko rejestr budowlany. To znacznie więcej!

Wejdź na OnGeo.pl i sprawdź:

 Dostępne tematy Raportu o Terenie OnGeo

Możesz zobaczyć jak wygląda przykładowy Raport o Terenie.

Analiza wydanych pozwoleń na budowę w Raporcie o Terenie obejmie obszar w promieniu 200 m od wybranej przez Ciebie lokalizacji. Otrzymasz tabelaryczny wykaz wydanych pozwoleń na budowę oraz mapę inwestycji budowlanych (planowanych), która zawiera wszystkie inwestycje, dla których wydane zostało pozwolenie na budowę lub został złożony wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. Sprawdzisz także status wniosku.

Jeśli interesuje Cię zawsze aktualna i bieżąca informacja o wydanych pozwoleniach na budowę, Raport OnGeo.pl spełni Twoje oczekiwania. Ta sekcja raportu aktualizowana jest codziennie!

Co zawiera Raport o Terenie w zakresie analizy planowanych inwestycji budowlanych (pozwoleń na budowę)?

 Pozwolenia na budowę w Raporcie o Terenie
Sekcja pozwolenia na budowę w Raporcie o Ternie OnGeo

Informacje dotyczące wniosku zawierają:

  • wizualizację lokalizacji na mapie planowanych inwestycji, na podstawie decyzji o pozwolenie na budowę lub zgłoszenia;
  • szczegółowy opis inwestycji budowlanej w formie tabelarycznego rejestru pozwoleń na budowę;
  • numer wniosku o pozwolenie na budowę;
  • status urzędowy dokumentu;
  • adres nieruchomości i numer działki lub numery działek, których dotyczy postępowanie ws. złożonego wniosku pozwolenia na budowę;
  • numer oraz datę wydania decyzji budowlanej;
  • odległość planowanej inwestycji od terenu, który został wskazany na mapie do analizy w Raporcie o Terenie.

Gminny Geoportal OnGeo

Jeżeli interesuje Cię aktualny stan wydawanych pozwoleń budowalnych na terenie danej gminy, również możesz skorzystać z Geportalu OnGeo, zawierającego bezpłatny dostęp do informacji na temat rejestru budowlanego, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, potencjału solarnego w danej gminie i wiele innych. Sprawdź swoją gminę pod adresem: https://ongeo.pl/geoportal

W sekcji dotyczącej pozwoleń budowlanych odnajdziesz informacje o:

  • Liczbie wniosków o pozwolenie na budowę i zgłoszeń w poszczególnych miesiącach;
  • Udziale wniosków o pozwolenia na budowę i zgłoszeń dla poszczególnych rodzajów obiektów (ostatnie 12 miesięcy);
  • Wnioski o pozwolenia na budowę i zgłoszenia wg zamierzeń inwestycyjnych (ostatnie 12 miesięcy);
  • Ostatnio wydane pozwolenia na budowę. W poniższej sekcji znajduje się wykaz 10 ostatnich pozwoleń na budowę (lub zgłoszeń) dla inwestycji.

Jak zamówić raport o terenie?

Wejdź na stronę OnGeo.pl/raporty i wygeneruj raport w 4 prostych krokach.

  1. Wybierz intersujący Cię teren – możesz to zrobić na trzy sposoby:
    • Zaznacz na mapie konkretną działkę lub kilka sąsiadujących działek za pomocą domyślnie ustawionej funkcji „Wskaż”.
    • Wpisz adres lub nr działki w oknie wyszukiwarki.
    • Wyznacz granice interesującego Cię obszaru za pomocą opcji „Narysuj”.
  2. Generuj raport
    • Prześledź listę tematów raportu dostępnych dla wybranej przez Ciebie lokalizacji i ewentualnie odznacz te, których nie potrzebujesz.
    • Sprawdź cenę, która aktualizuje się na bieżąco w momencie zaznaczania konkretnych zagadnień raportu.
    • Kliknij „Potwierdź”.
  3. Dokonaj opłaty online.
  4. Pobierz raport w wygodnej formie, w pliku PDF.
Paulina Zając

Doradczyni inwestycyjna, specjalistka w zakresie gospodarki przestrzennej.

Wyszukaj działkę - sprawdź, zanim kupisz!

Wpisz np. Kraków 209/1