Ewidencja gruntów i budynków w skrócie (EGiB) to rejestr informacji o nieruchomościach obejmujący terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W artykule dowiesz się jak uzyskać informacje z ewidencji gruntów i budynków.
CO TO JEST EWIDENCJA GRUNTÓW I BUDYNKÓW?
Ewidencja gruntów i budynków w skrócie (EGiB) to rejestr informacji o nieruchomościach obejmujący terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z ewidencji korzysta wiele podmiotów:
- Projektanci, urbaniści, architekci;
- Rzeczoznawcy majątkowi, pośrednicy i inni specjaliści z branży nieruchomości;
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska;
- Sądy rejonowe;
- Główny Urząd Statystyczny;
- Jednostki samorządu terytorialnego;
- Osoby prywatne i inne podmioty w różnych celach np. inwestycyjnych.
Ewidencja gruntów i budynków to zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach. Biorąc pod uwagę:
- grunt znajdziemy informacje o jego położeniu, powierzchni, granicy, rodzaju użytków i klasach bonitacyjnych oraz oznaczeniach ksiąg wieczystych.
- lokal – znajdziemy informacje o jego położeniu, powierzchni i funkcji użytkowej
- budynków – znajdziemy informacje o jego położeniu, funkcji użytkowej i przeznaczeniu oraz danych technicznych
SPRAWDŹ DANE Z EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW W ONGEO.PL
W Raportach o Terenie możesz znaleźć niektóre informacje z Ewidencji Gruntów i Budynków (EGIB). Generując Raport OnGeo.pl otrzymasz szczegółowe dane dotyczące lokalizacji zaznaczonego terenu, od określenia województwa, powiatu i gminy po obręb, numer działki ewidencyjnej oraz procentowy udział konkretnej działki w zaznaczonym obszarze nieruchomości gruntowej.
Ponadto dostaniesz bardziej szczegółowe dane z ewidencji gruntów i budynków, czyli np. powierzchnię urzędową. Szczególnie istotne z punktu widzenia osób diagnozujących nieruchomość są dane o właścicielu działki, dlatego w Raporcie o działce dostaniesz również informację o grupie rejestrowej. Dzięki temu bez wychodzenia z domu i wnioskowania o wypis z EGIB lub wyciąg księgi wieczystej, sprawdzisz czy działka należy do osoby prywatnej, gminy czy Skarbu Państwa.
Zobacz jak wygląda przykładowy raport o terenie: ongeo.pl/raporty/przykladowy-raport.

W ramach tematu "Dane z ewidencji gruntów i budynków" dostaniesz współrzędne punktów załamania granic działki ewidencyjnej. Odległości pomiędzy punkami załamania zostaną przeliczone automatycznie i wskazane na mapie EGiB. Dzięki takiej informacji, możesz samodzielnie wykonać pomiar powierzchni działki ewidencyjnej.

UWAGA! Dane pobierane są bezpośrednio z baz danych urzędów powiatów i miast, dlatego ich dostępność uzależniona jest od portali samorządowych. Brak danych oznacza, że dany urząd ich nie udostępnia!
CO POWINIEN ZAWIERAĆ WYPIS Z EWIDENCJI
Wypis z rejestru gruntów, budynków oraz lokali oprócz informacji, zawartych w tych rejestrach, dotyczących odpowiednio jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków lub jednostek rejestrowych lokali, zawiera:
- nazwę organu wydającego wypis;
- oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;
- tytuł dokumentu – odpowiednio: “Wypis z rejestru gruntów”, “Wypis z rejestru budynków”, “Wypis z rejestru lokali”;
- nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i identyfikator lub tylko identyfikator obrębu, a w przypadku podziału obrębu na arkusze ewidencyjne – identyfikator arkusza ewidencyjnego;
- numery działek ewidencyjnych;
- odpowiednio numer jednostki rejestrowej gruntów, budynków lub lokali;
- informacje o danych ewidencyjnych, które nie spełniają wymagań rozporządzenia lub obowiązujących standardów technicznych;
- nazwisko i imię osoby, która sporządziła dokument, oraz jej podpis;
- datę sporządzenia dokumentu;
- pieczęć urzędową organu wydającego dokument – w przypadku gdy dokument ten wydawany jest w postaci nieelektronicznej;
- podpis osoby reprezentującej organ lub osoby upoważnionej przez ten organ do wydania dokumentu oraz datę złożenia podpisu.
Wypisom z rejestru gruntów, rejestru budynków oraz z rejestru lokali, w treści których zostaną pominięte dane podmiotów, nadaje się odpowiednio tytuł: “Wypis z rejestru gruntów/budynków/lokali o niepełnej treści”.
KTO MOŻE UZYSKAĆ WYPIS Z EGiB?
Wypis wydawany jest odpłatnie na żądanie:
- Właścicieli gruntów oraz osób i jednostek władających gruntami i budynkami;
- Organów administracji publicznej;
- Operatorów sieci;
- Osoby albo przedsiębiorstwa, które ma prawne powody uzyskania takiego dokumentu.
JAK UZYSKAĆ WYPIS Z EGIB
Wypis z ewidencji gruntów i budynków może być wydany w urzędzie lub elektronicznie. Najpierw należy pobrać i wypełnić wniosek z EGiB, który następnie należy złożyć w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Wniosek można złożyć osobiście lub listownie. Za wydanie wypisu i wyrysu w formie wydruku zapłacimy 150 zł, a w formie elektronicznej 140 zł. W przypadku gdy wybieramy tylko wypis z rejestru gruntu w formie elektronicznej zapłacimy 40 zł, natomiast w formie wydruku 50 zł.