News

Budowa polskich morskich farm wiatrowych

Monika Byś
2023-05-19
~3 min
Głosów: 15, średnia ocen: 5
Budowa polskich morskich farm wiatrowych

Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w porcie Świnoujście staje się coraz bliższy realizacji. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz spółka ORLEN Neptun podzielili się postępami prac nad tym innowacyjnym projektem. Terminal, który będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie, umożliwi montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton. Planowane otwarcie terminala przewiduje się na lata 2024-2025. 

  • Budowa pierwszego na polskim wybrzeżu terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w porcie Świnoujście jest coraz bliższa realizacji. 
  • Terminal umożliwi montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton. Zdolność operacyjna terminala zostanie osiągnięta na przełomie 2024 i 2025 roku.
  • Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółka ORLEN Neptun są odpowiedzialne za różne części inwestycji.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz firma ORLEN Neptun podzielili się aktualnymi informacjami dotyczącymi postępu prac nad budową pierwszego na polskim wybrzeżu terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. W trakcie spotkania omówiono również znaczenie portów morskich dla rozwoju energetyki wiatrowej na morzu.

powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury

Morska energetyka wiatrowa ma potencjał stać się kluczowym czynnikiem napędowym polskiej gospodarki. Rozbudowa terminala w porcie Świnoujście to ogromna szansa na rozwój całego regionu. Badania wykazują, że jedno miejsce pracy w porcie generuje aż osiem miejsc pracy w przemyśle związanych z portem

Pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych terminali instalacyjnych

Pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych rozpocznie działalność w porcie Świnoujście między 2024 a 2025 rokiem. Umowę dotyczącą dzierżawy terenów portowych podpisano jesienią 2022 roku, a zgodnie z harmonogramem, budowa terminala rozpocznie się w 2023 roku. Terminal osiągnie pełną zdolność operacyjną w 2024/2025 roku. Obecnie trwają prace rozbiórkowe w celu przygotowania terenu pod budowę.

Budowa terminala składa się z dwóch niezależnych inwestycji - część hydrotechniczną realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, natomiast część lądową prowadzi ORLEN NEPTUN. W ramach działań Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście powstają dwa nowe nabrzeża, które będą wysunięte o 25 metrów dalej w morze w porównaniu do istniejących nabrzeży. Tor wodny będzie pogłębiony na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminala, a materiał z wykopów zostanie wykorzystany do wypełnienia przestrzeni między nowymi a istniejącymi nabrzeżami. W ramach inwestycji prowadzonej przez ORLEN Neptun powstaną nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17 hektarów, infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek administracyjno-biurowy.

Terminal instalacyjny w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych na kontynencie. Oba nabrzeża umożliwią wstępny montaż wież turbin wiatrowych

Źródło: PAP

Sprawdź, czy Twoja działka znajduje się 700 m od wiatraka

Zespół OnGeo.pl stworzył mapę zasięgów 700 m od zabudowy mieszkaniowej i 700 m od wiatraków, dzięki której dowiesz się, jak niewiele miejsca zostałoby na nowe inwestycję wiatrakowe, gdyby ostatecznie zasada 700 m od wiatraków weszła w życie. Jeśli działka podświetli się na kolor pomarańczowy to znaczy, że w tym miejscu nie można postawić wiatraka. 

Mapę zasięgów znajdziesz w Geoportalu Krajowym Na Mapie pod adresem: https://geoportal-krajowy.pl.

Mapa zasięgu wiatraków dostępna jest za darmo. Zobacz instrukcję jak sprawdzić strefę ograniczonych możliwości zabudowy 700 m ze względu na występowanie wiatraków:

Avatar: Monika Byś
Monika Byś

Redaktorka prowadząca w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.