Kampania na rzecz Czystych Miast opublikowała ranking europejskich ośrodków miejskich, który pokazuje jak szykują się one do osiągnięcia zeroemisyjnej mobilności, jak wygląda kwestia ułatwień dla pieszych i rowerzystów, transport zeroemisyjny oraz działania na rzecz czystego powietrza i polityki miejskie w tym obszarze. Niestety polscy reprezentanci nie wypadli w tym zestawieniu dobrze. Ranking Czystych Miast wskazuje, że na 36 ośrodków miejskich polskie miasta uplasowały się na niechlubnych ostatnich miejscach na liście. Trójmiasto, Warszawa i Kraków zajęły na niej odpowiednio 33., 34., i 35. pozycję.
Brudno jak w Krakowie, czyli europejski Ranking Czystych Miast
- Warszawa, Trójmiasto i Kraków uplasowały się w ostatniej piątce rankingu. Gorzej od stolicy Małopolski wypadł jedynie Neapol.
- Polska najgorzej wypada pod kątem czystości powietrza. Ponadto mamy również problem ze zrównoważonym transportem, co powoduje ogromne korki samochodowe w miastach.
Ranking Czystych Miast - niepokojące wyniki dla Polski
Jury komisji ocenia miasta w czterech kategoriach:
- przestrzeń miejska, gdzie brano pod uwagę zarówno natężenie korków w mieście jak i dostępność infrastruktury dla rowerzystów i ilość zieleni miejskiej,
- bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów,
- dostęp do zrównoważonego transportu,
- polityka miejsc, gdzie ocenie podlegały przede wszystkim długofalowe, proekologiczne rozwiązania.
Najlepiej ocenione w każdej z tych kategorii zostały miasta skandynawskie, czyli Oslo, Helsinki i Kopenhaga oraz Amsterdam i Paryż.
Niestety żadne z polskich miast nie znalazło się w pierwszej dwudziestce rankingu. Warszawa, Trójmiasto i Kraków uplasowały się w ostatniej piątce. Okazuje się zatem, że gorzej od stolicy Małopolski wypadł jedynie Neapol.
Przeczytaj także:
Gdzie tkwi problem?
Jak to możliwe, że Kraków, nominowany po raz kolejny do tytułu Zielonej Stolicy Europy tak źle wypadł w rankingu? Oczywiście, jak łatwo się domyślić, najgorzej wypadamy pod kątem czystości powietrza. Mamy również problem ze zrównoważonym transportem, a polskie miasta są aż nadto zakorkowane.
Czy wiesz, że...
Generując Raport o Terenie możesz sprawdzić do jakiego miejsca dojedziesz samochodem np. w 30 lub 60 minut oraz gdzie możesz dojść pieszo np. w 10 minut.
Mapa zasięgu dojazdu i dojścia to narzędzie, które w szybki i estetyczny sposób zwizualizuje Ci, jaką odległość pokonasz samochodem i pieszo w określonym czasie wokół wskazanej działki. Dzięki temu z łatwością zweryfikujesz czy kupując dom w konkretnej lokalizacji, zdążysz samochodem do pracy w maksymalnie pół godziny. Mapa OnGeo dotycząca zasięgu czasowego występuje w dwóch wersjach, czyli mapa dojścia pieszego oraz mapa dojazdu samochodowego.
Więcej informacji sprawdzisz tutaj ->Mapa zasięgu czasu dojazdu i dojścia w Raporcie o Terenie
Przez to, że budujemy miasta podporządkowane ruchowi samochodowemu, dużo tracimy. W tej chwili miasta stanowią duże zagrożenie dla swoich mieszkańców. Są to zagrożenia związane z zatrutym powietrzem, z powstawaniem wysp ciepła w upalne dni czy zagrożenia dla zdrowia psychicznego i rozwoju wspólnot.
Adam Orzechowski, działacz organizacji Miasto jest Nasze
Powinno smucić nas to, że w ogólnoeuropejskim badaniu, polskie miasta zajmują trzy z czterech ostatnich miejsc. Właściwie powinno nas to przerażać. Problem dotyczy całej Polski i także wielu miast, które nie znalazły się w badaniu.
Źródło: KRN
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- 50 mln zł na antysmogowe inwestycje w Krakowie w ramach Stop Smog
- Kraków uruchamia wsparcie do fotowoltaiki. Magistrat chce zdążyć przed likwidacją systemu opustów
- Metropolia Krakowska 2030. Kraków i 14 sąsiednich gmin tworzą wspólną strategię rozwoju.
- Patodeweloperka w Krakowie. Wyniki plebiscytu "ArchiBubel"
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!