News

Kraków przyjął uchwałę o Strefie Czystego Transportu

Monika Byś
2022-11-24
~2 min
Post zaktualizowany: 2023-12-24
Głosów: 19, średnia ocen: 5
Kraków przyjął uchwałę o Strefie Czystego Transportu

We środę Kraków przyjął uchwałę o Strefie Czystego Transportu. Do miasta będą mogły wjechać wyłącznie samochody spełniające normy emisji spalin. Już w pierwszym etapie wprowadzania Strefy, od 1 lipca 202 r. do 30 czerwca 2026 r. do miasta nie wjadą samochody najstarsze i te najbardziej zanieczyszczające środowisko, czym m.in. 30-letnie auta napędzane silnikiem diesla.

  • Strefa Czystego Transportu (SCT) będzie obowiązywała na terenie całego Krakowa. Według Krakowskiego Alarmu Smogowego to pierwsza taka strefa w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. 
  • W pierwszym etapie wprowadzania Strefy, od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026, do miasta nie wjadą samochody najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze, czyli te około i ponad 30-letnie. 
  • Od 1 lipca 2026 r. ograniczenie będzie obowiązywało już wszystkie pojazdy. Niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą  tym samym wymogom.

Za ustanowieniem Strefy Czystego Transportu (SCT) było 24 radnych, przeciw 13, dwóch wstrzymało się od głosu, jeden nie brał udziału w głosowaniu. Uchwała zyskała poparcie wśród radnych klubów Platforma-KO, Nowoczesny Kraków, Przyjazny Kraków, Kraków dla Mieszkańców. Przeciwni byli natomiast radni Prawa i Sprawiedliwości. Projektodawcą uchwały jest prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

SCT będzie obowiązywała na terenie całego Krakowa. Według Krakowskiego Alarmu Smogowego to pierwsza taka strefa w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. W zachodniej Europie jest ponad 300 takich stref.

Kraków przyjął uchwałę o Strefie Czystego Transportu

W pierwszym etapie wprowadzania Strefy, od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026, do miasta nie wjadą samochody najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze, czyli te około i ponad 30-letnie. Natomiast pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 będą podlegały łagodniejszym ograniczeniom.

Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1 lub wyprodukowane w 1992 roku i później. W przypadku dieslów - o minimalnej normie Euro 2 lub wyprodukowane w 1996 roku i później.

Auta zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że będą musiały spełniać normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG (lub data produkcji 2000 i później). W przypadku dieslów - normę Euro 5 (lub data produkcji 2010 i później).

Od 1 lipca 2026 r. ograniczenie będzie obowiązywało już wszystkie pojazdy. Niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą one tym samym wymogom.

Do SCT nie wjadą samochody benzynowe niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3 (auta wyprodukowane przed 2000 r.) oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające wymogów emisyjnych Euro 5 (auta wyprodukowane przed 2010 r.).

Jak podają urzędnicy, samochodów, które nie spełniają tych wymogów było na ulicach miasta - w grudniu ubiegłego roku - ponad 21 procent.

Źródło: TVN24

Avatar: Monika Byś
Monika Byś

Redaktorka prowadząca w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.