News

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Czy krótszy czas dojazdu do Warszawy jest możliwy?

Monika Byś
2021-11-24
~2 min
Post zaktualizowany: 2022-01-30
Głosów: 30, średnia ocen: 5

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt czterokilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Jest to kluczowy fragment trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Właśnie wyłoniono wykonawcę projektu na to zadanie. Wartość umowy sięga 59,8 mln zł netto.

  • Rozpoczęcie prac podziemnych zaplanowano na 2023 r. w obrębie stacji Łódź Fabryczna.
  • Wykonawcą projektu będzie konsorcjum z udziałem Metroprojektu i SUD Architekt Polska.
  • Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości.
  • Projektowany tunel będzie miał ponad 4 km długości.
  • Na wykonanie tego projektu spółka CPK otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na ten cel trafiło prawie 60 mln zł.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią

Planowana budowa tunelu to pierwsza spośród inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.

Polecamy wpis: Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - kiedy jest wymagana?

Rozpoczęcie prac podziemnych zaplanowano na 2023 r. w obrębie stacji Łódź Fabryczna.

23 listopada br. podpisano umowę z konsorcjum z udziałem Metroprojektu i SUD Architekt Polska.  W ramach podpisanej umowy przewiduje się wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. Budowla będzie elementem nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad 4 km długości.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewniał:

Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 min (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godz.)

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią wyniesie 59,8 mln zł. Na wykonanie tego projektu spółka CPK otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na ten cel trafiło prawie 60 mln zł.

źródło: businessinsider.com.pl

Avatar: Monika Byś
Monika Byś

Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.