Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt czterokilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Jest to kluczowy fragment trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Właśnie wyłoniono wykonawcę projektu na to zadanie. Wartość umowy sięga 59,8 mln zł netto.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Czy krótszy czas dojazdu do Warszawy jest możliwy?
- Rozpoczęcie prac podziemnych zaplanowano na 2023 r. w obrębie stacji Łódź Fabryczna.
- Wykonawcą projektu będzie konsorcjum z udziałem Metroprojektu i SUD Architekt Polska.
- Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości.
- Projektowany tunel będzie miał ponad 4 km długości.
- Na wykonanie tego projektu spółka CPK otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na ten cel trafiło prawie 60 mln zł.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią
Planowana budowa tunelu to pierwsza spośród inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.
Polecamy wpis: Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - kiedy jest wymagana?
Rozpoczęcie prac podziemnych zaplanowano na 2023 r. w obrębie stacji Łódź Fabryczna.
23 listopada br. podpisano umowę z konsorcjum z udziałem Metroprojektu i SUD Architekt Polska. W ramach podpisanej umowy przewiduje się wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. Budowla będzie elementem nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad 4 km długości.
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewniał:
Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 min (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godz.)
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią wyniesie 59,8 mln zł. Na wykonanie tego projektu spółka CPK otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na ten cel trafiło prawie 60 mln zł.
źródło: businessinsider.com.pl
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!