Przetargi

CPK: pierwszy przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego

Monika Byś
2022-11-04
~3 min
Głosów: 17, średnia ocen: 5
przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił pierwszy z przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Tunel ma mieć 4 km i będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace mają ruszyć w 2023 r. na zachód od stacji Łódź Fabryczna.

  • “Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi o długości 4 km będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace ruszą w przyszłym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Oferty można składać do końca listopada" - mówi rzecznik CPK. 
  • W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na etap pierwszy, czyli na tzw. podbicie fundamentów ŁDK.
  • Realizacja projektu nastąpi planowo do 2035 r.

Informację o ogłoszonym przetargu przekazał w środę rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Konrad Majszyk, rzecznik CPK

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi o długości 4 km będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace ruszą w przyszłym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Oferty można składać do końca listopada.

Pierwszy przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego

Budowę tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi podzielono na trzy części. W ramach pierwszej - wykonanie prac przygotowawczych przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). To bezpośrednio pod nim - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Drugim etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, natomiast trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na etap pierwszy, czyli na tzw. podbicie fundamentów ŁDK. Budynek przy ul. Traugutta sąsiaduje z terenem dworca Łódź Fabryczna. W skład tego zadania wchodzi m.in. budowa kanalizacji kablowej, czyli podziemnej infrastruktury technicznej na potrzeby zasilana podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej oraz przebudowa przyłączy: ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych, a także budowa sieci elektroenergetycznej.

W czasie robót budowlanych budynek ŁDK zostanie wyłączony z użytkowania. Natomiast jego bieżąca działalność zostanie przeniesiona do pomieszczeń pobliskiej Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego przy ul. Narutowicza 34.

Dla kogo tunel?

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewiduje się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

Spółka CPK planuje złożyć wiosek o dofinansowanie najnowszego przetargu ze środków unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę". W ubiegłym roku z tego źródła otrzymała już dofinansowanie w wysokości 108 mln zł, m.in. na przygotowanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi.

W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Podsumowując, jest to 30 zadań inwestycyjnych i ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych. Realizacja projektu nastąpi planowo do 2035 r.

W tej chwili spółka przygotowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1,3 tys. km z planowanych ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych.

Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Źródło: PAP

Avatar: Monika Byś
Monika Byś

Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.