Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) we współpracy z firmą satelitarną Inmarsat opracowała cyfrową alternatywę dla tradycyjnej kontroli ruchu lotniczego. Dzięki lotom kierowanym za pomocom satelitów, nowy system umożliwi pilotom pokazywanie bardziej wydajnych trajektorii lotu. Oznacza to, że zmniejszenie emisję dwutlenku węgla oraz oszczędność paliwa podczas lotu samolotem, będzie realnie osiągalna. Podróże lotnicze staną się bardziej ekologiczne.
Podróże lotnicze staną się bardziej ekologiczne
- Nowy system pozwoli na opracowanie cyfrowej alternatywy dla tradycyjnej kontroli ruchu lotniczego. Taki system umożliwi pilotom pokonywanie bardziej wydajnych trajektorii przy jednoczesnej oszczędności paliwa i zmniejszeniu emisji CO2.
- System ma zostać wprowadzony już w 2023r. w całej Europie.
- Podróże lotnicze staną się bardziej ekologiczne.
Nowy system już w 2023r.!
27 października 2021r. na Światowy Kongresie Zarządzania Ruchem Lotniczym w Madrycie podpisano umowę między firmą satelitarną Inmarsat, a Europejskim Dostawcą Usług Satelitarnych, reprezentującym kontrolerów lotów z siedmiu krajów europejskich - Francji, Niemiec, Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Umowa została zawarta w celu obsługi i świadczenia usług dla systemu nawigacji satelitarnej oraz zarządzania testami końcowymi i certyfikacją. Certyfikacja obejmuje uwierzytelnienie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego przed wprowadzeniem na rynek europejski.
Efektem współpracy ESA i Inmarsat jest opracowanie cyfrowej alternatywy dla tradycyjnej kontroli ruchu lotniczego, która umożliwi pilotom pokonywanie bardziej wydajnych trajektorii. System pozwoli oszczędzać paliwo i zmniejszyć emisje dwutlenku węgla.
Dyrektor ds. telekomunikacji i aplikacji zintegrowanych w ESA - Elodie Viau, wyraziła dumę z nowego projektu słowami:
ESA z dumą współpracuje z Inmarsat i Europejskim Dostawcą Usług Satelitarnych nad cyfryzacją przestrzeni powietrznej i zmniejszeniem wpływu latania na środowisko, przy jednoczesnej poprawie wydajności przemysłu lotniczego. Cyfryzacja naszego nieba doprowadzi do bardziej ekologicznego środowiska, lepszego doświadczenia pasażerów i bardziej konkurencyjnej gospodarki europejskiej.
System ma zostać wprowadzony już w 2023r. w całej Europie.
Podróże lotnicze staną się bardziej ekologiczne
Nowe rozwiązanie techniczne jest nadzieją dla ruchu lotniczego w Europie. Według Raportu o oddziaływaniu lotnictwa europejskiego na środowisko z 2019r. tylko w 2016r. lotnictwo odpowiadało za 3,6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w 28 krajach UE i 13,4% emisji w obszarze transportu.
Pobierz Raport tutaj
Dane są zatrważające! Na szczęście jest coraz więcej odpowiedzialnych inicjatyw, które dążą do zmniejszenia ogólnego zanieczyszczenia powietrza. Wprowadzenie na rynek ma szanse zapoczątkować dobre praktyki na drodze do bardziej ekologicznych podróżny samolotem.
W opinii starszego wiceprezesa ds. operacji lotniczych i usług bezpieczeństwa firmy Inmarsat - Johna Broughton:
W branży lotniczej istnieje ogromne poparcie dla modernizacji zarządzania ruchem lotniczym. Korzyści dla linii lotniczych i pasażerów są ogromne, od szybszych i wydajniejszych tras lotów z mniejszymi opóźnieniami po poprawę efektywności środowiskowej, w tym mniejsze zużycie paliwa i emisje dwutlenku węgla.
Jak działa system cyfrowej alternatywy ruchu lotniczego
Na stronie ESA możemy przeczytać:
System – o nazwie Iris – wykorzystuje satelity do wymiany danych z samolotami, uzupełniając system łączności naziemnej o cyfrowe raporty o pozycji, zezwoleniach i warunkach na pasie startowym, przesyłane za pośrednictwem satelitów telekomunikacyjnych między kokpitami a ośrodkami kontroli ruchu lotniczego. Plany lotu mogą być stale aktualizowane podczas lotu, aby utrzymać optymalną trajektorię w kierunku celu, minimalizując spalane paliwo i emitowany dwutlenek węgla.
Program "Iris" wdroży swoje ulepszenia w ramach jednolitego europejskiego programu badawczego zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej Komisji Europejskiej, który obiecuje zwiększyć ekonomiczność, przepustowość i wydajność zarządzania ruchem lotniczym na całym świecie.
Na wystąpieniu w Madrycie głos zabrała także dyrektorka naczelna Europejskiego Dostawcy Usług Satelitarnych - Charlotte Neyret:
Program Iris zmienia zasady gry w branży lotniczej, dostarczając najbardziej zaawansowaną nową technologię uzupełniającą komunikację za pośrednictwem łącza danych i sprostającą wyzwaniu cyfrowego, bardziej ekologicznego i zrównoważonego powietrza podróż. ESSP pracuje nad tym ważnym programem z Inmarsat i ESA od kilku lat i jesteśmy dumni, że teraz możemy rozszerzyć nasze zaangażowanie. Zapewnimy pełen zakres wiedzy ESSP w zakresie wdrażania i obsługi usług o znaczeniu krytycznym, aby zapewnić, że Iris będzie oferować najwyższą jakość usług wszystkim zainteresowanym stronom lotniczym.
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- „Bezpieczna Wisła” - Największy Suchy Zbiornik w Polsce
- Mapa ewidencyjna - co zawiera i kiedy będzie wymagana
- Wypis i wyrys z rejestru gruntów - jak uzyskać, co zawiera, kiedy jest potrzebny
- Minimalna wielkość działki budowlanej. Na co zwrócić uwagę i jakie należy zachować odległości od granic?
- Jak sprawdzić teren zamknięty - sprawdź dowolną działkę!
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!