PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Miasto i Gmina Serock podpisały 7 października 2022 r. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. Linia kolejowa Warszawa-Przasnysz powinna powstać do 2028 r.
Będzie linia kolejowa Warszawa-Przasnysz
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Miasto i Gmina Serock podpisały 7 października 2022 r. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą.
- Czas przejazdu pociągiem, np. między Warszawą a Przasnyszem, szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
- Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Ministerstwo Infrastruktury informuje: PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Miasto i Gmina Serock podpisały 7 października 2022 r. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu, a także umożliwi ich rozwój. To pierwszy w historii program, który powstał we współpracy z samorządami.
Linia kolejowa Warszawa-Przasnysz
Umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej, a także wykup gruntów pod nową, około 73 km, jednotorową zelektryfikowaną linię. Trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą. Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych, czyli Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem, np. między Warszawą a Przasnyszem, szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, natomiast sama kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu.
wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel
To bardzo ważne, aby mieszkańcy miejscowości, które do tej pory nie miały dostępu do kolei, mogli korzystać z wygodnych i komfortowych połączeń kolejowych. Z satysfakcją uczestniczę dziś w podpisaniu umowy na opracowanie dokumentacji dla nowej linii od Przasnysza do Warszawy, z której skorzystają mieszkańcy Północnego Mazowsza. To pokazuje, że program Kolej Plus jest potrzebny, ponieważ zmniejszy wykluczenie komunikacyjne.
Lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 12 przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą zarówno wiaty, ławki, tablice informacyjne, jak i oświetlenie.
34 projekty zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus
W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw:
- Siedem w województwie śląskim;
- Pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim;
- Cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim;
- Trzy w województwie dolnośląskim;
- Dwa w województwie łódzkim;
- Jeden w województwie lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim.
Wybrane do realizacji projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Projekty w Programie obejmują:
- 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
- 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
- 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
- 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
- Zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 % kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
- Przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
- Zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą, a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców, a także wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, czyli kolei.
Więcej o Programie:
Źródło: PAP
Redaktorka w OnGeo.pl. Analityczka danych i specjalistka rynku nieruchomości.
Zdiagnozuj działkę.
Wyszukaj na mapie!
- „Bezpieczna Wisła” - Największy Suchy Zbiornik w Polsce
- Mapa ewidencyjna - co zawiera i kiedy będzie wymagana
- Wypis i wyrys z rejestru gruntów - jak uzyskać, co zawiera, kiedy jest potrzebny
- Minimalna wielkość działki budowlanej. Na co zwrócić uwagę i jakie należy zachować odległości od granic?
- Jak sprawdzić teren zamknięty - sprawdź dowolną działkę!
- KOD ZNIŻKOWY 10% na zakup Raportu o Terenie OnGeo.pl
-
DARMOWA CHECK-LISTA:
Co sprawdzić przed zakupem działki?
70 PYTAŃ, na które musisz odpowiedzieć zanim kupisz działkę!